Forebyggelse af moderne slaveri og menneskesmugling
Vi har en nultolerance over for krænkelse af menneskerettighederne på vores fabrikker og alle andre steder i vores forsyningskæde.

Som stor virksomhed og indkøber tilstræber vi at påvirke arbejdsforholdene på en positiv måde, forhindre slaveri og fremme arbejdernes rettigheder på vores leverandørers fabrikker.
Vi må ikke være direkte eller indirekte involveret i situationer, som medfører krænkelse af menneskerettigheder. Vi bestræber os på at sikre, at vores egne medarbejderes og vores leverandørers medarbejderes arbejdstagerrettigheder respekteres. Vi handler ikke med leverandører, som vi ved krænker deres arbejderes menneskerettigheder eller arbejdstagerrettigheder.
Vi forstår, at etisk adfærd handler om en organisations kultur, politikker og processer. Vi er etisk og socialt ansvarlige i vores beskæftigelsespraksis og respekterer vores medarbejderes menneskerettigheder (se her, hvad vi mener med etisk og socialt ansvar). Vi overfører denne kultur til den måde, vi behandler vores leverandører på, og skaber langsigtede relationer med vores leverandører, der er baseret på fairness, samarbejde, gennemsigtighed og åben kommunikation. Omvendt beder vi vores leverandører om at arbejde for god praksis hos deres partnere og leverandører.
Vores tilgang
Vores retningslinjer for både vores medarbejderes og leverandørers adfærd er baseret på de principper, der er beskrevet i følgende dokumenter:
- FN's Global Compact og Agenda 2030
- ISO 26000 Vejledning om social ansvarlighed
- OECD's retningslinjer for multinationale virksomheder
- relevante konventioner fra den internationale arbejdsorganisation (International Labor Organization (ILO))
Sikring af compliance
På tværs af vores fabrikker, produktionssteder og salgskontorer har vi General Managers og lokale People Experience-repræsentanter, som er ansvarlige for at implementere globale politikker og tage hensyn til lokale bestemmelser. Derved sikrer vi stærke relationer til vores medarbejdere, der bygger på gensidig respekt og tillid. Vi kontrollerer regelmæssigt compliancen på tværs af vores fabrikker.
Vi gennemfører rutinemæssigt leverandørkontroller med henblik på at vurdere tilstanden af leverandørernes kvalitetssystemer. Vores kontroller omfatter interview med arbejdere og ledelse, inspektion af produktionsstedet samt gennemgang af arkiverne. Vores leverandørers lokaler kan også blive kontrolleret af vores godkendelsesorgan eller den relevante myndighed i det område, hvor leverandøren befinder sig.
Hvis vi finder ud af, at en leverandør krænker sine medarbejderes menneskerettigheder eller arbejdstagerrettigheder, holder vi op med at handle med dem eller forventer, at de hurtigt får rettet op på tingene. Vi beder leverandøren om at bekræfte inden for 48 timer, at de har indført det i deres problemløsningssystem, har forstået det og søger at løse problemet.
Når der er gået 14 dage, forventer vi, at leverandøren enten dokumenterer, hvordan de har løst problemet, eller at de indsender en detaljeret plan med beskrivelse af hvilke foranstaltninger, de vil træffe, og en forventet slutdato. Derefter kræver vi bevis for, at den manglende efterlevelse er blevet korrigeret.
Følg linket, og læs vores Erklæring om slaveri og menneskesmugling, der er godkendt af bestyrelsen for Mölnlycke Health Care AB og underskrevet af vores CEO Zlatko Rihter.